Friday, June 24, 2011

My SonShine



My SonShine - Muhammad Ali Imran
Ya Allah wahai Tuhan kami, jadikanlah nama yang diberikan ini memberi keberkatan kepadanya, pandukan segala usahanya ke arah keredhaanMu, jadikanlah menuntut ilmu sebagai matlamatnya dan akhirkan hidupnya dengan amal-amal soleh. Ya Allah wahai Tuhan kami, berkatilah usianya dalam ketaatan kepadaMu dan kepada RasulMu dan jadikan tubuh badannya dalam keadaan sihat walafiat. Ya Allah, jadikan ia pemimpin di waktu dewasa, teguhkan imanya sepertimana iman para nabiMu sehingga hari kiamat. Ya Allah kurniakan ia rezeki yang halal dan berkat, dekatkanlah ia dengan kebajikan dan jauhkan ia daripada kejahatan dengan rahmatMu Ya Allah yang Maha Pengasih. Amin


Syukur alhamdulillah...akhirnya aku selamat melahirkan baby boy pada 8 Jun 2011 jam 8.14 mlm seberat 2.87kg. Kebetulan plak ehhh aku bersalin semuanya malam... meh aku citerkan saat2 nak melahirkan si baby imran nih..

6 jun isnin - dlm jam 6 petang tu...dah start rasa contraction..tak mcm sebelum2 nih..lps tu ilang..tp kali ni..tak lama dia dtg lagi..kira konsisten je rasa sakit dia tu...waktu tu ok lagi...standby je...dah malam sket..keluar sikit discharge jernih + darah...tp tak byk..aku agak..mcm nak bersalin dah ni...so tahan lagi..dlm jam doblas mlm tu..rasa sakit dia dtg agak kerap...so aku ajak mr hubby p spital je lah..check..sampai spital..p labour room..check2 bukaan baru 1cm...so dia soh balik umah dulu...n dtg balik bila rasa contraction kuat or pecah ketuban or turun darah yg byk..so aku pon balik laa...mlm tu tidur tak tidur je..

7 jun selasa - hari ni amek cuti...tiap kali dtg contraction mmg sakit..tp tahan lah..sebab dr kata tunggu contraction yg kuat..kebetulan hari tu allisya dan afreen ada kursus motivasi pelajar cemerlang kat ofis...so aku pon p laaa hantar depa kat ofis..register kan...start dari guard sampai laa kwn2 kat ofis sumer mcm terkejut aku yg sakit nak bersalin tp masih dtg ofis...bila anak2 dah masuk bilik seminar tu....aku pon balik umah...dok umah tergolek-golek atas kerusi..baring kat katil tak kena,..buat apa sumer tak kena...petang amek budak2 kat ofis yg dah tamat seminar tu..tp tak turun laa sebab sakit...even bila keter bumping pon rasa sakit..tp still nak jalan..kalo dok umah...terasa lagi laa sakit.. jenuh menunggu bilaa laa nak sakit kuat ni...cepat2 laa baby..

8 jun rabu - 5.30 pagi..tetiba perut rasa sakit..tp sakit ni bukan sakit contraction tu..tp sakit bhg abdomen kiri yg teramat sakit bila disentuh...agaknya sebab batuk teruk kot...tak tau kenapa...terus ajak mr hubby p spital..sebab nak jalan pon tak boleh sebab sakit tu...sampai je spital..guard kat situ terus amek wheel chair..n hantar ke labour room..dr check...bukaan masih 1cm...waduhhhhhhh....biar benarrr...jenuh laa cam ni...contraction ada..tp tak kuat..tp sakit bhg abdomen tu..dr pon tak pasti kenapa...so dia admit ke ward...maka dok laaa aku kat ward tuu...

pagi tu dlm kol 10 dr dtg check...bukaan baru 2cm...dr kata dia tolong bukakkan jalan...dia seluk tang situ..uihhh sakitt...tahan je lah...tunggu..tunggu...jam 3 petang aku mintak dr tolong check sebab sakit dtg setiap 5 minit...aku berharap masa tu dah bukak laa jalan nye..sebab dr pagi td tu kata dia tolong bukakan jalan tu kan..hampehhh...dah sakit 5 minit sekali tu pon..masih 2cm..tolongggggggggggggggggggg...aku beranak sumer cam tu lah...jalan lambat bukak..so tunggu balik kat katil..tgh dok baring..sambil baca mcm2 ayat...tetiba poopppp....keluar air ketuban...punye byk....abih basah katil...nurse dtg check..tukarkan cadar...n terus bawak ctg tu ke..yg check heart beat baby tu...tak lama tu..nurse dtg check...tetiba dia mcm panic...dia panggil dr...heart beat baby tak cantik bila contraction dtg...siap bunyi alarm lagi kat alat tuu...dr pon dtg check...check lagi kat bwh tu..masih lagi 2cm..tp dia terus suruh masuk labour room sebab suspicious pd heart beat baby..masa contraction dtg heart beat baby turun...dia kata senang dr monitor kat labour room...aduyaiii..aku dah cuak dah..ya Allah..lindungilah anakku..keluarkan lah dia dari perutku dengan mudah dan selamat...dan sihatkanlah dia ya Allah...

call mr hubby soh dia dtg...kemas barang...so aku pon masuk labour room dlm jam 5ptg...tungguuuuuu.....sampai kol 7..dr dtg check lagi...pon masih 2cm..dr kata..panggil laa hubby dia masuk teman dia..kesiannnn dia sakit sorang2..walhal kat situ prosedur nye dah nak bersalin baru somi bleh masuk dlm...nurse kata...saya suruh dia keluar mkn td..sebab lambat lagi...waktu tu mmg sakit gilerr...aku dok byg...berapa jam lagi nak tunggu tu wehhh..kalo sakit gile cam tu pon masih 2cm..time contraction dtg...ngan pinggang sakit tak hengat..aku pengang tilam tu kuat2..nurse kata..tiap kali sakit sedut gas antonox..so aku pon mmg kali ni sakit tak tahan..tiap kali dtg contraction tu sedut laa gas tu dlm2...bersalin sebelum2 ni..aku tak guna gas tu...dan akibatnya daripada terlalu byk sedut gas tu...lps bersalin aku jd lalok...mamaiii...rasa terawang-awangan..rupa-rupanya ianya jugak effect pd baby bila baby pon lalok gak..sepanjang malam tu dia tido tak sedar apa tak nyusu..effect dia dlm 24jam jugak lahh...tak tahan gak sakitnya tu..dan mikirkan aku lagi lama nak tunggu jalan bukak..aku mintak jab tahan sakit..nurse kata nanti dia tanya dr dulu..sebab heart beat baby tak berapa cantik...2xgak laa aku mintak...dr dtg kata..ok lah dia bagi suntikan opiod rasanya..rupanya suntikan tu pon effect pd baby buat jd khayal dan mengantuk gak..waduhhh...mana laa aku tauuu...kalo tak tentu aku tahan je..

dlm kol 8 lebih gitu..contraction lebih kuat dtg...diikuti rasa mcm nak terkucil..aku ckp laa kat nurse..asa nak buang air kecik...nurse kata ooo bukan..itu air apa tah dia ckp...air ketuban kot kuar...mmg rasa nak kencing...dia keluar ngan sendiri..masa tu dr masuk check..dia kata...haa boleh dahhh ni..saya tolong awk yee....ok teran skrg!!!!! apaa..??? teran skrg...dr kata panggil somi dia masuk..nurse kata dia tak de kat luar..aku pon dail hp nurse soh ckp..tp masa tu dah tak bleh nak ckp..nurse ckp ngan mr hubby..alahaiii..rupanya dia p tunggu kat umah..sebab nurse kata lambat lagi...walhal waktu tu dr dah soh push..nurse kata sori lah mcm tak sempat dah..aku pon tak pk apa dah..dr soh teran..aku pon teran laa...tp bila meneran yg tak de rasa nak teran ni..mmg lain lah...terann byk kali wehh...dr kata..terann panjang2..aduhhh...aku teran dah sehabis panjang..teran byk kali...tak lepas..tak lama..dgr dr kata..standby vacum..apaaaa vacum..??? ohhh tidak..tak lama kendian rasa dia gunting kat bwh tu..dia kata..dia terpaksa gunting sebab nak kasik baby cepat keluar..mmg terasa sakit time tuu..tp tahan je lah..aku rela laa..janji baby dpt keluar ngan selamat..sambung teran yg sehabis daya tu..tak lama kendian meluncur je rasa baby tu kuar...punye laa penat sampaikan baby keluar pon aku punya suara meneran tak abis lagi..penat giler..keluar je baby tu...terus dia tunjuk ni baby apa..girl ke boy?? nampak bird cute dia tu..aku ckp lah boy...lepas dia lap sket2..terus dia letak atas dada...masa tu depa tgh nak kuarkan uri..time atas dada tu..baby kencing...:D alhamdulillah ya Allah..semuanya selamat...walaupun sakit n rasa nak bertobat dah...this is the last...tak sanggup dah nak melalui saat2 sakit bersalin mcm ni lagi...tak tau la kan..kot2 laa teringin lagi di masa depan..sebab itu lah Allah bagi keistimewaan utk rasa sakit bersalin tu pd perempuan...demi melahirkan seorang anak..sakit mcm mana pun..ku tanggung jua...

itu lah serba sedikit kisah nak melahirkan baby Muhammad Ali Imran. Doa mama semoga dia membesar dengan sihat dan menjadi anak yang soleh, penyejuk hati dan kebanggaan mama dan abah.

Syukur padamu ya Allah kerana memakbulkan doaku selama ini. terima kasih yang tidak terhingga to my other half untuk segala-galanyalah sepanjang melalui tempoh aku mengandung hinggalah dah melahirkan ni....melayani..menemani..membantu..berkorban serta apa sajalah yang dilakukankan. semuanya amat menyentuh hati dan amat dihargai. Kepada Mak dan Wan yang sentiasa mendoakan...menjaga sepanjang aku berpantang ni..dlm pada kesibukan dgn jadual mengajar dia tu....tanpa mak tak tau laa mcm mana nak melalui hari2 tu...adik beradik dan rakan tau lan yang mendoakan semuanya amat aku hargai..