Monday, August 9, 2010

Jika Sudah Itu Takdirnya

Aku menangis semahu-mahunya...sedih tidak terkata...
Disaat dia senang dan gembira, kite berkongsi kebahagiaan itu..
tp di saat-saat dirinya dihimpit kesulitan hidup...dia lari jauh membawa diri..
sedikitpun tidak mahu berkongsi sedikit kedukaannya
menghilang dan meninggalkan seribu tanda tanya...

Disaat itu..kupanjatkan doa pada ya Rabbul Izzati..
agar dilindungi dirinya..dilapangkan pintu rezekinya..diberi kedamaian dalam hatinya...diberkati kehidupannya...serta diselamatkan seluruh keluarganya..
hanya itu yang mampu aku lakukan..

Setelah sekian lama aku merinduinya...mengharapkan dapat bertemu dengannya
dan Alhamdulillah ya Allah...akhirnya aku dpt mendengar suaranya..
ya..masih seperti dulu...
masih berupaya ketawa...bercakap dengan nada yang sungguh ceria..
Ya Allah..kekuatan apakah yang dia miliki itu...
ketawa dalam menyembunyikan kedukaannya
kedukaan dan kesusahan yang tidak terbayangkan olehku..
aku tahu..
seberat mana pun dugaan yang datang..
kehidupan itu harus tetap diteruskan..
selagi kita punya tanggunjawab sebagai khalifah Allah dimuka bumi ini..

Kesedihan aku tidak terbendung..
disaat kita menikmati hidangan enak...makan apakah dia pada hari ni...
disaat kita lena tidur ditilam empuk berselimut tebal...tidur di atas apakah dia malam ini..
disaat kita gembira dikelilingi anak2 dan teman2...bertemankan siapakah dia saat ini..
mengenangkan itu saja...air mataku tak henti mengalir...kerana aku tahu..air matanya telah kering untuk menangisi apa yang terjadi..

Duhai ibu...
kau redhailah anakmu ini..
ampuni dan maafkan lah dia..
dengan setulus hatimu...
agar terlepas sengsaranya dalam kehidupan..
kerana hanya dengan kemaafaan dan doa dari seorang ibu..
memungkinkan datangnya kebahagiaan dalam hidup seorang yang bernama anak...
Hasanah Fid Dunia Wal Hasanah Fil Akhirat

jika sudah itu takdirnya...
aku berserah ya Allah..
kerana aku tahu setiap sesuatu yang berlaku ada hikmahnya..
namun..ku bermohon padaMu dengan penuh pengharapan..
agar dia memiliki kembali kebahagiaan yang telah hilang itu..

Sempena tibanya bulan seindah Ramadhan ini..bulan yang terbuka segala pintu-pintu pengampunan...bulan berkah Allah yang melimpah ku bermohon padamu ya Allah
ampuni dosa-dosa kami...berkatilah kehidupan kami dan terimalah taubat kami..
amin ya rabbul alamin..